Med Forældre Fundamentet står Dansk Erhvervsliv sammen om FN’s Verdensmål 4 og Socialt ansvar
Ved at støtte op om nybagte forældres adgang til ”Forældre Fundamentet” skaber virksomheder en klar og nytænkende forbindelse fra Verdensmål 4.1 og 4.2 og kravene i ESG- og CSR om Social ansvarlighed.
Mindst 16 procent af 0-9-årige børn i Danmark oplever betydelige mentale helbredsproblemer, heraf bliver 8 procent diagnosticeret med en psykisk sygdom i hospitalsvæsnet, inden de fylder ti år. Der er altså tale om et betydeligt folkesundhedsproblem, som kalder på handling, for mentale helbredsproblemer og psykisk sygdom kan have omfattende negative konsekvenser for et barns udvikling, læring, helbred, uddannelse, familiedannelse og senere tilknytning til arbejdsmarkedet.
Vidensråd for Forebyggelse
Det er i barnets første 1.000 dage af livet, at grundlæggende kognitive, sociale og adfærdsmæssige kompetencer udvikles. Samtidig ved vi, at udsathed slår igennem, allerede når børnene er helt små og går i dagtilbud. Der er en forskel på op til to år i børns sociale, sproglige og tidlige matematiske kompetencer allerede i 3-årsalderen og ved skolestart.
Forældre Fundamentet sikrer, at flere forældre kan give deres barn det bedste fundament at begynde på i vuggestue eller dagpleje i 10-måneders-alderen. Forældrene kan følge og understøtte deres barns udvikling fra 0 – 3 år med Forældre Fundamentet.
Det er den første forudsætning for at mindske antallet af børn, der begynder i skole med udsigt til et liv uden arbejde eller uddannelse. Ud af 60.000 børn, der begynder i skole hvert år, kan næste 5.000 se frem til et voksenliv i udenforskab.
Skandia-modellen
Et liv i ”udenforskab” har en voldsom pris – faktisk 72,3 milliarder kroner for hver eneste årgang
Der er kamp om medarbejdere og brug for, flere hænder nu og fremadrettet.
Alligevel er der unødvendigt mange unge, der ikke har udsigt til at få arbejde eller uddannelse.
Af både menneskelige og samfundsøkonomiske grunde, har vi brug for at bremse den meningsløse udvikling, hvor børn trods 15 år i dagtilbud og skole står uden adgang til uddannelse eller job. I 2023 var det ca. 8.000 unge, der ikke klarede adgangskravene til en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Mange af disse unge har udsigt til at blive en del af den statistik, der viser, at 43.000 15 – 24-årige er uden arbejde eller uddannelse.
14 millioner kroner er besparelsen, hver gang et barn undgår et liv i udenforskab
I dag ved vi, at mange af disse unge allerede i 10-måneders alderen kan opdages af forældrene i samarbejde med sundhedsplejersken. Med Forældre Fundamentet opdager forældrene tidligt tegn på begyndende mistrivsel.
Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn
Vi ved godt hvad der skal til
Mistrivsel er ikke det samme som psykisk sygdom, men der er en tæt sammenhæng, for uden hjælp og behandling kan mistrivsel føre til psykisk sygdom – også alvorlig sygdom.
Hverken psykisk sygdom eller mentale helbredsproblemer opstår fra en dag til den anden
– De udvikler sig oftest gradvist over tid. I hele denne udviklingsfase er det muligt at sætte ind med sundhedsfremme, forebyggelse, tidlig opsporing og behandling. Med den rette hjælp og støtte er det, for nogles vedkommende, muligt at forebygge, at mentale helbredsproblemer opstår; og for andre, at de bevæger sig over i psykisk sygdom. For andre igen kan forløbet mildnes, så barnet kan få et velfungerende og meningsfuldt liv med en psykisk sygdom eller udviklingsforstyrrelse.
Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn
Potentialer ved tidlig indsats:
Tilstrækkelig og tidlig indsats kan forebygge 80% af de følelsesmæssige og adfærdsmæssige forstyrrelser, som optræder hos børn i førskolealderen. Komplikationer til medfødte udviklingsforstyrrelser (mental retardering, sprogforstyrrelser, autisme tilstande og ADHD kan forebygges)
Skovgaard, A. M., & Jørgensen, G. K. (red.) (2023). Mentale helbredsproblemer og psykiske sygdomme hos børn og unge: grundbog for sundhedsplejersker og sygeplejersker. FADL’s Forlag
”Der går typisk 5-7 år fra forældrenes første henvendelse med en lille bekymring til, at nogen for alvor tager dem seriøst. I den tid har børnenes problemer vokset sig store og massive, og rigtig mange har udviklet en depression og angst, siger Camilla Louise Ganzhorn, der er direktør i ADHD-foreningen” (Nordjyske 09.06.2024)
Tre grunde til, at din virksomhed bør engagere sig i "Dansk Erhvervsliv står sammen om FN’s Verdensmål 4"
1. Tiltrækning af Kvalificerede Medarbejdere:
Er din virksomhed udfordret af at tiltrække kvalificerede medarbejdere?
Ved at gå med i dette initiativ signalerer I, at I tager socialt ansvar seriøst, hvilket kan være afgørende for at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere, der værdsætter virksomhedens bæredygtige og sociale ansvar.
2. Støtte til Psykisk og Mental Sundhed:
Kender du til et barn: i din familie, vennekreds eller hos ansatte, der mistrives, fordi det kæmper med psykiske eller mentale udfordringer fx skolevægring?
Ved at engagere jer i dette initiativ viser din virksomhed sit engagement i at støtte ikke kun medarbejderes, men også deres familier og det bredere samfund, når det gælder mental sundhed og trivsel.
3. Styrkelse af Medarbejderes Stabilitet:
Medarbejderes stabilitet og trivsel er fundamentale for din virksomheds succes?
Problemer med børns trivsel kan have en direkte indvirkning på medarbejders koncentration, produktivitet og stabilitet. I værste fald medføre langvarig fravær og i sidste ende måske afskedigelse. Ved at støtte Verdensmål 4 viser I, at I værdsætter jeres medarbejderes velfærd og er dedikerede til at skabe en arbejdsplads, hvor alle kan trives og yde deres bedste.
For 5.000 kr. årligt bliver din virksomhed vist med logo og link til jeres hjemmeside på Forældre Fundamentet.
Du får ret til at bruge Forældre Fundamentets logo på din virksomheds hjemmeside og mail.
Vil din virksomhed være med til at gøre en forskel?
Vær med i ”Dansk Erhvervsliv står sammen om Verdensmål 4 og
Social ansvarlighed.”
Udfyld formularen - så kontakter vi dig!
Den bedste gave alle nybagte fædre og mødre kan få er Forældre Fundamentet
Nybagte forældre er nøglen til børns udvikling og trivsel
Forskning viser, at det er det forældrene gør, ikke hvem de er, der har betydning. Nybagte forældre kan hjælpe med at bremse den stigende tendens, hvor mindst 16 procent af børn i Danmark mellem 0-9 år har mentale helbredsproblemer, og 8 procent bliver diagnosticeret med en psykisk sygdom inden tiårsalderen.
Forældre Fundamentet giver forældre viden om, hvad de kan gøre for at sikre deres barns sunde udvikling og fremtid.
En tryg start på livet
Forældre Fundamentet hjælper forældre med at give deres barn en god start. De lærer, hvordan barnet får en tryg tilknytning, gode følelses- og selvreguleringsevner samt et godt sprog.
Disse tre ting er de vigtigste for barnets udvikling af sociale færdigheder, evnen til at forstå andre, lære nye ting og danne sunde relationer.
Forældres indsats gør en forskel
Forældre oplever stor glæde og tilfredshed, når de ser deres barn udvikle sig som forventet fra uge til uge. De får også inspiration til, hvordan de kan støtte deres barns fortsatte læring og udvikling inden for sprog, sociale færdigheder, følelser, kognitive evner, motorik, kultur og naturvidenskab. Små videoklip viser, hvordan børn udvikler sig og lærer, og giver forældrene idéer til, hvordan de kan støtte deres barn i hverdagen. Det, som forældre gør, gør virkelig en forskel
Hvis der er problemer
Forældre Fundamentet hjælper forældre til tidligt får øje på det, barnet måske kæmper med at udvikle og lære. Det giver forældrene mulighed for at søge hjælp hos sundhedsplejersken, der kan vejlede om hvordan barnets udvikling bedst støttes og udfordringerne overvinders.
Forældre Fundamentet giver også forældre et godt fundament for samarbejde med vuggestue eller dagplejer om deres barns udvikling.
Forældrefundamentet bygger på anerkendt forskning og teori
Forældre Fundamentet bygger på anerkendt forskning og teori om børns læring og udvikling fra 0-6 år, der er formuleret som 700 tegn-på-læring af Professionshøjskolen UCN. Udviklingsbeskrivelsen er funderet på et anerkendende, relations- og ressourceorienteret børnesyn.
Udviklingsbeskrivelsen har siden 2010 været anvendt til tidlig opsporing og indsatser for 0-6-årige børn i en række kommuner og viser, at tidlig indsats gør en forskel for flere børns mulighed for at begynde i skolen med livschancerne i behold.
Udviklingsbeskrivelsen er blevet til på baggrund af en bevilling på 4.8 mio. kr. fra udviklingspuljen til kvalitet i dagtilbud (KID).
Vi håber alle, at det ikke er vores børn eller børnebørn, som får et liv på kanten af samfundet
Omfanget af børn, der som unge har udsigt til et liv i udenforskab, afspejles i statistikerne:
Det svarer til, at 4.929 børn ud af en årgang på 60.000 får et liv præget af fx længerevarende ledighed, misbrugsproblemer eller alvorlige psykiske lidelser. Det er problemer, der har store menneskelige omkostninger, og udgør samtidig en samfundsmæssig omkostning – 72,3 mia. kr. per årgang. Hver gang vi flytter ét barn ud af den statistik, er der sparet 16 mio. kr. INDSÆT TEKST OM LÆS MERE OM UNDERSØGELSEN HER ELLER “UDENFORSKABETS PRIS”?
I VIVES undersøgelse “Kvalitet i dagtilbud 2023” blandt 200 vuggestuer og dagplejere er under 20% af “God kvalitet” viser. “God kvalitet” i vuggestuer og dagpleje er afgørende hvis dagtilbud skal gøre en kompenserende positiv forskel for børn i udsatte situationer.
- 8,2 pct. Af børnene i hver eneste årgang, der begynder i skole, får et liv i udenforskab. Det svarer til, at 4.929 børn ud af en årgang på 60.000 får et liv præget af fx længerevarende ledighed, misbrugsproblemer eller alvorlige psykiske lidelser. Det er problemer, der har store menneskelige omkostninger, og udgør samtidig en samfundsmæssig omkostning – 72,3 mia. kr. per årgang. Hver gang vi flytter ét barn ud af den statistik, er der sparet 16 mio. kr. INDSÆT TEKST OM LÆS MERE OM UNDERSØGELSEN HER ELLER “UDENFORSKABETS PRIS”?
- 8 pct. Af børnene får en psykiatrisk diagnose inden de fylder ti år. Det kan for eksempel være ADHD og autisme, men også angst og depressionslignende symptomer er særligt udbredte blandt børnene INDSÆT LINK HER ET ELLER ANDET STED https://psykiatrifonden.dk/viden/temaer/boern-unge-med-psykisk-sygdom/flere-boern-unge-faar-psykisk-lidelse
På landsplan er andelen af folkeskoleelever, der gik i 9. klasse på en folkeskole, der ikke får 02 i både dansk og matematik, steget fra 8,6 procent i 2016-2019 til 11,5 procent i 2023. Spredningen er stor. Fra 2,35% i Gentofte Kommune til 34,0% i Lolland Kommune. Fordelt på landsdele er der flest, der ikke får 02 i både dansk og matematik i Vest-og Sydsjælland, Bornholm og Sønderjylland. Det er også i de landsdele, andelen er steget mest. I Østsjælland og Nordsjælland fik færrest under 02 i dansk og matematik. INDSÆT LINK HER ET ELLER ANDET STED https://www.ae.dk/analyse/2024-05-flere-faar-under-02-i-dansk-og-matematik-i-alle-landsdele
Flere og flere børn og unge mistrives og har alvorlige psykiske udfordringer. Og et stigende antal får en psykiatrisk diagnose. Nye tal viser, at omkring 15 procent af alle under 18 år bliver diagnosticeret med en psykisk lidelse.
- 42.000 15-24-årige er ikke i arbejde eller uddannelse
Heckmans forskning understreger, at tidlige investeringer giver betydelige fordele på flere områder, herunder uddannelse, sundhed, social adfærd og økonomisk produktivitet. Eksempelvis viser programmer som Perry Preschool Project og Abecedarian Project, at højkvalitets tidlige barndomsinterventioner kan give årlige afkast, der spænder fra 7% til 13% per barn. Disse afkast manifesterer sig som højere uddannelsesniveau, bedre sundhedsresultater, reducerede kriminalitetsrater og øgede indkomster i voksenalderen.
Invest in Early Childhood Development: Reduce Deficits, Strengthen the Economy
Anm.: Figur 2: Baseret på CDI-forældrerapporter.
Figur 3: Viser effekt på afgangsprøvekarakter ved forøgelse af ordforråd på 100 ord. Kontrolvariable for børn: alder, køn, fødselsrækkefølge, dagtilbud. Kontrolvariable for forældre: SES, kriminalitet, hospitalsindlæggelser, forældreorlov, hjemmelæring. Estimater er signifikante på 1 pct.-niveau.
Kilde: Figur 2: Bleses et al. (2008): The Danish Communicative Development Inventories: validity and main developmental trends.
Figur 3: Dale et al.
(2023): Prediction from early childhood vocabulary to academic achievement at the end of compulsory schooling in Denmark.
Forældre Fundamentet har ”Sprog” som et af flere fokusområder i børns udvikling.
Forældre Fundamentet guider forældre gennem barnets typiske sproglige udvikling med fokus på de metoder, det forskningsmæssigt er bevist, har stor effekt på børns sproglige udvikling. Senest har rapport fra Mary Fondens indsats ”LæseLeg” vist: ”at LæseLeg kan gøre en positiv forskel for alle børn og dermed også børn, som halter bagud i deres sproglige udvikling.”
Det nye ”S” i Social ansvarlighed: En bedre start på livet til alle børn
Forældres bekymringer om deres barns udvikling og trivsel er et samfundsmæssigt anliggende, der forplanter sig til medarbejders trivsel, nærvær og indsats på arbejdspladsen. Nogle forældre bekymrer sig uden grund, fordi de er usikre på hvordan børns udvikling typisk forløber. Andre forældre er berettiget bekymret for deres barns udvikling, men har svært ved tidligt at komme igennem med deres bekymring om barnets udvikling. Før når barnets og familien er på vej ”i knæ”. Det udmønter sig i dag i: stigende fravær fra arbejdspladsen, lejlighedsvis mindre tolerance, stress m.m. og i værste fald afskedigelse på grund af for meget fravær.
Udenforskabetspris
Vi ved godt hvad der skal til
Når sundhedsplejersken kommer på besøg
Der er dokumentation for gavnlige effekter af sundhedsplejen til opsporing af risikofaktorer for mentale helbredsproblemer hos børn og forældre.
De bedste metoder til opsporing af risikofaktorer for mentale helbredsproblemer og psykisk sygdom i de første leveår er Alarm Distress BaBy Scale (ADBB) til opsporing af tilknytningsproblemer og Psykisk Udvikling og Funktion (PUF) til opsporing af barnets psykosociale udvikling og funktion. De fleste af landets kommuner anvender en af disse to metoder, over 60 kommuner anvender ADBB-metoden og over 30 anvender PUF-metoden. (Vidensråd for Forebyggelse: MENTAL SUNDHED OG PSYKISK SYGDOM HOS 0-9-ÅRIGE BØRN)
Forældre Fundamentet giver forældrenes observationer vægt og værdi, når sundhedsplejersken kommer på besøg. Når barnet er 2 måneder, 4, 8 og 12 måneder vurderer forældrene barnets aktuelle udvikling på de områder, som har sundhedsplejersken fokuserer på. Det er de områder, der viser om barnet er i god trivsel og om barnet har udfordringer, der skal fokus på.
Der er brug for at Dansk Erhvervsliv tænker ud af boksen
FN’s 17 Verdensmål danner det bedste fundament for en bæredygtig fremtid. Gennem klimavenlig lovgivning bidrager alle danske virksomheder, store som små, til at nå disse mål. Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse – “Sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og muligheder for livslang læring” – er generelt anerkendt som vigtigt.
Alligevel virker dette mål irrelevant for mange danske virksomheder. Det kan skyldes den fejlagtige opfattelse, at Danmark allerede har et stærkt uddannelsessystem med lige adgang for alle, og at “uddannelse” er et offentligt anliggende.
I virkeligheden kæmper danske dagtilbud og skoler med ressourceknaphed – mangel på faguddannet personale. Derfor har de svært ved: at tilbyde høj kvalitet i dagtilbud til børn under 5 år og forberede dem til skolen, og ved at: sikre, at børn ved udgangen af 9. klasse har opnået de nødvendige færdigheder i læsning og regning, som forventet i Verdensmål 4.
Små og mellemstore virksomheder kan vise deres engagement i børns og forældres trivsel ved at støtte op om Forældre Fundamentet. Dette signalerer ansvar både over for ansatte og kunder.
Større virksomheder kan integrere Verdensmål 4.1 og 4.2 i deres CSR- og ESG-strategier. Dette viser en klar og nytænkende forbindelse til social ansvarlighed og kan gøre en forskel både nu og på lang sigt.
Ved at støtte op om nybagte forældres adgang til Forældre Fundamentet kan større virksomheder forbedre både omdømme og styrke samfundsrelationer og synliggøre dette i CSR og ESG-vurderinger.
Hvad står ESG for?
E
Enviornment
Miljø- og klimamæssige forhold, fx CO2-udledninger, ressourceforbrug, forurening, affald, miljøforhold, biodiversitet og cirkulær økonomi.
S
Social
Sociale forhold, fx arbejdsforhold (både for dine egne ansatte og for dine leverandører, sygefravær, inklusion af mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, diversitet, ligestilling, arbejdsulykker og medarbejdertilfredshed.
G
Governance
Ledelsesmæssige forhold, fx forretningsetik, virksomhedskultur, antikorruption eller politisk engagement.