Natur & Udeliv
Børn i naturen har mulighed for et utal af oplevelser. Når vi på Forældrefundamentet taler om ”Natur og udeliv”, taler vi om den udvikling og viden, dit barn får ved at være ude i naturen. Det er f.eks. motoriske og sansemæssige oplevelser, men det er også muligheden for at stifte bekendtskab med dyr, insekter, planter, jord, vand, vejrfænomener osv.
På Forældrefundamentet handler ”Natur og udeliv” også om udviklingen, af dit barns medfødte talfornemmelse og fornemmelser for størrelser, vægt, mængder og dermed en begyndende matematisk opmærksomhed.
Med et medlemskab i Forældre Fundamentet vil du modtage vores Omfangsrige samling af viden Ugentlige nyhedsbreve Forslag til aktiviteter Utallige informative videoer Forslag til legetøj
Hvordan kan Forældre Fundamentet hjælpe dig?
På Forældrefundamentet får du adgang til viden om, hvad dit barn kan udvikle og lære, når I er ude i naturen. Naturen tilbyder uendelige variationer af muligheder for læring og udvikling. Haven, skoven, stranden og den lokale park tilbyder hver især forskellige muligheder for motoriske, sansemæssige og kognitive oplevelser og erfaringer. Naturen giver mulighed for at dit barn, kan kaste sig ud i motoriske eksperimenter og få ”fart over feltet”. Men den giver også mulighed for, at I kan finde ro og nærvær med mulighed for fordybelse og samtale, om det dit barn er optaget af i naturen.
Temaet natur og udeliv er opdelt i fire temaer:
Sansning og perception
I temaet får du viden om udviklingen i, hvordan dit barn gennem sansning og perception får viden og erfaringer med naturen, naturfænomener og matematiske begreber f.eks. mængder og vægt.
![](https://xn--forldrefundamentet-qub.dk/wp-content/uploads/2023/02/4-8-natur-sansningogperception_351649078-scaled.jpeg)
![](https://xn--forldrefundamentet-qub.dk/wp-content/uploads/2023/10/AdobeStock_293370663-scaled.jpeg)
Opmærksomhed og viden
I temaet får du viden om hvordan dit barn, i takt med at det udvikler sin evne til at fastholde opmærksomhed og koncentration, bruger denne evne til at få viden om naturen og naturfænomener.
Forhold til naturen
I temaet får du viden om hvordan barnet, udvikler sig gennem eksperimenterer med elementer i naturen, og udviklingen i barnets forståelse af og viden om dyr og natur.
![](https://xn--forldrefundamentet-qub.dk/wp-content/uploads/2023/02/4-8-natur-forholdtilnaturen_383513253-scaled.jpeg)
![](https://xn--forldrefundamentet-qub.dk/wp-content/uploads/2023/02/4-8-natur-begreberoghandling_58334912-scaled.jpeg)
Begreber og handlinger for og i naturen
I temaet får du viden om barnets udvikling af kendskab til begreber, navne på ting i naturen, barnets evne til at se og beskrive forskelle og ligheder mellem forskellige ting i naturen.
Hvorfor er naturen vigtig for mit barns udvikling?
I løbet af dit barns første 6-7 leveår skal det udvikle sit sprog, sin motorik og sine personlige kompetencer osv. Det skal også tilegne sig viden og gøre sig erfaringer med, hvordan verden ”hænger sammen”.
Forskningen viser, at børn under 7 år lærer bedst ved at bruge kroppen og sanserne, og at legen er central for læringen, fordi barnet gennem legen får mulighed for at koble indtryk fra sanser og bevægelser sammen.
Forskningen viser også, at naturen er særlig god til at fange og fastholde barnets opmærksomhed, fordi der ofte er mange nye og ukendte ting at blive optaget af og fordybe sig i.
Naturen indeholder mange muligheder for at styrke dit barns udvikling:
Motorik og sanser
- Udvikling af de tre grundlæggende sanser (balance, følesansen og muskel-led sansen)
- Udvikling af grundbevægelser
- Kropsbevidsthed
- Bevægelsesglæde
- Finmotorik
- Balance
Ovenstående styrkes f.eks. når dit barn eksperimenterer med at gå og løbe på ujævnt underlag, eller når det udfordrer sig selv i at gå og løbe op og ned ad bakker og skråninger. Når det klatrer op og ned ad et væltet træ, eller forsøger at balancere på det.
Det kan også være, når dit barn eksperimenterer med at løfte og flytte på store grene eller tunge sten, hoppe i vandpytter, springe fra træstub til træstub osv.
Kognitive funktioner og viden
- Viden (f.eks. årstider, farver, dyr, planter, lyde, matematiske begreber)
- Opmærksomhed og koncentration
- Fordybelse
- Kreativitet
- Refleksion
- Hukommelse
- Sprog
Udvikling af kognitive funktioner og tilegnelse af viden kan f.eks. være, når dit barn bliver optaget af myrerne, der klatrer op og ned ad træet i skoven, og det måske gør sig tanker om, hvor myrene er på vej hen?, – og derefter kommer i tanke om, at der også er myrer hjemme i haven. Eller når det får øje på en mariehøne, og spørger ”hvad er det?”, og du bruger muligheden for at svare, ”det er en mariehøne”, og udvider svaret ved at fortælle mere om mariehønen, eller spørger barnet om noget i forhold til mariehønen.
Personlig udvikling
- Selvværd og selvtillid
- Tro på egen mestring (…det kan jeg godt!)
- Nysgerrighed
- Gå-på-mod
Personlig udvikling opstår f.eks., når dit barn prøver kræfter med at kravle op på en stor sten, eller når det løber, alt hvad det kan ned af bakken med fare for at falde og slå sig. Eller når dit barn forsøger sig med at flytte en stor gren, og det erfarer at det lykkes med de handlinger og eksperimenter, som det kaster sig ud i.
Hvorfor skal jeg tage mit barn med ud i naturen?
Der er mange gode grunde til at tage dit barn med ud i naturen. Forskning og undersøgelser viser nemlig, at børn der dagligt kommer ud i naturen, har bedre motorik, er mere aktive, har stærkere led, større smidighed, bedre balance og bedre koncentrationsevne, er mere fantasifulde og mindre syge. Det er også påvist, at børn der kommer ud i naturen, gennemgår en mere alsidig udvikling og indlæring end børn, der ikke kommer ud i naturen, fordi leg, bevægelse og ophold i naturen kan give børn de bedste forudsætninger for at styrke krop, hjerne og indlæring.
Desværre viser en undersøgelse fra Friluftsrådet, at børn i mindre og mindre grad kommer ud i naturen sammen med deres forældre. Undersøgelsen viste at 22 % af børnene mellem 2-6 år, kun kommer ud 1-4 gange om måneden på gåtur, cykeltur, i skoven, parken eller lignende, hvor forældrenes formål var at tage børnene med ud i naturen. Undersøgelsen viste også, at hvert tredje barn ikke kender følelsen, af at klatre i et træ eller at smage på naturen, og at mere end hvert andet barn har ikke bygget en hule udenfor.